06 - 426 548 18

    

Nationale Nederlanden  

Overzicht

Nationale Nederlanden  

SCF/ Information Management is een onderdeel van de NN Group die bestaat uit Nationale-Nederlanden, NN (voorheen NN Verzekeren) en NN Investment Partners (voorheen ING Investment Management). SCF/IM regisseert en bewaakt de tijdige, correcte, veilige en juiste verwerking van het aangeleverde betalingsverkeer en financiële gegevens van de (interne) klanten.

SCF/IM heeft de permanente drive om dit proces te verbeteren en streven naar optimale beveiliging, betrouwbaarheid en klanttevredenheid. De komende jaren verandert er veel. De digitale ontwikkelingen gaan snel en het werk kan soms goedkoper in een ander land worden gedaan. De manager wil het team voorbereiden op deze nabije toekomst. Het doel van dagen is om dat “de afdeling moet klaar zijn voor de toekomst, wat betekent dat men NU proactief daarop moet inspelen om ‘aan de bal’ te blijven”.

In twee bijeenkomsten heeft het team naar de toekomst gekeken, zowel op inhoud als op processen van samenwerken en ontwikkelen. Het op een creatieve manier bespreekbaar maken en nadenken over de impact en de veranderingen van het werk, biedt veiligheid om lastige zaken bespreekbaar te maken.

De onderwerpen van dag 1

  • Het team in kaart: wat heeft het team de afgelopen 4 jaar meegemaakt en welke inzichten levert dit op? (Historielijn)
  • De kernboodschap: welke aspecten maken we zichtbaar in ons werk en wie willen we zijn voor de klant?
  • Toekomstbeelden: wat zien we de komende 2 jaar gebeuren en wat betekent dat voor ons, als team en voor ons werk? (Wall of the Future)

De onderwerpen van dag 2

  • Feest! de dag startte met een feestje en (kinder)champagne. De reorganisatie is voorbij, wat is er allemaal gebeurt?
  • De HBDI test: welke kleur heeft je voorkeur en met welk onderwerp kun je dan het beste aan de slag?
  • Back to the future: het uitwerken van de Visie, de Processen (toepassing met hulp van het Fishbone diagram) en de Samenwerking.
  • Persoonlijke pledge: wat ga ik doen ter voorbereiding op de nabije toekomst (Zeepkist)

De bijeenkomsten leidden tot meer samenhang en verbinding in het team. Ook is ‘awareness’ bereikt dat je jezelf moet voorbereiden door na te denken hoe je kunt anticiperen op alle veranderingen.

Opdrachtgever: Harry Versteeg

Manager Information Management bij Nationale-Nederlanden

 

Co-facilitator: Nel Mostert